Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator:

         HR Business Partner        

 

Szkolenie online LIVE

Mental health w organizacji – wstępna diagnoza i techniki pracy z pracownikiem w kryzysie psychologicznym na przykładzie wypalenia zawodowego

Zestaw narzędzi dla HR i managerów do udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej pracownikom znajdującym się w strefie wypalenia

Szkolenie poprowadzą:
Małgorzata Czernecka, Ewa Ambroziak

Pierwsza pomoc psychologiczna w Twojej firmie

Szkolenie dla HR i Biznesu, prezentujący kolejne kroki postępowania w kryzysowych sytuacjach psychologicznych związanych z przeciążeniem stresem zawodowym

Dlaczego sprawnie działający system udzielania pierwszej pomocy psychologicznej pracownikom w organizacji jest tak ważny?
  • 4 na 5 menedżerów uważa, że interwencja w sprawie pracownika wykazującego objawy kryzysu psychologicznego jest częścią ich pracy, ale tylko 1 na 3 zgłosił odpowiednie przeszkolenie w tym zakresie
  • ponad 50% pracowników uważa, że ich organizacje nie robią wystarczająco dużo, by wspierać ich w obliczu wielości zadań, szybkiego tempa pracy i ciążącej na nich dużej odpowiedzialności,¹
  • zdrowie psychiczne pracowników ucierpiało podczas pandemii COVID-19, a epizody depresyjne Polaków przełożyły się na ponad 5 milionów dni absencji – będzie ich jeszcze więcej jeśli pracodawcy nie wdrożą skutecznych rekomendacji, jak sobie radzić ze stresem i jak nie potęgować strachu,
  • pracodawca powinien budować świadomość, dbać o zdrowie psychiczne pracowników i inwestować w programy mental health, ponieważ polskich pracowników cechuje najwyższy w  Europie poziom codziennego stresu.²

¹ Źródło: Human Capital Trends.
² Dane z raportu https://humanpower.pl/Raport_Mental_Health_HumanPower_2020.pdf

Co zyskasz dzięki uczestnictwu w szkoleniu:
  • praktyczną wiedzę z zakresu pierwszej pomocy psychologicznej dedykowanej pracownikom znajdującym się w strefie wypalenia, dzięki konkretnej procedurze udzielania wsparcia,
  • nie przeoczysz żadnego niepokojącego objawu chronicznego przeciążenia czy trudności psychologicznych pracownika, a także uwrażliwisz się na mniej typowe symptomy, dzięki czemu żaden pracownik w Twojej organizacji nie pozostanie bez wsparcia,
  • wzmocnisz jakość pracy, poziom wydajności i kreatywność pracowników w Twojej organizacji, poprzez kreowanie zdrowego środowiska pracy,
  • właściwie zinterpretujesz niepokojące symptomy wśród pracowników, dzięki czemu dotrzesz do prawdziwej przyczyny problemu psychologicznego, pamiętając o tym, że Millenialsi trzy razy częściej niż ich rodzice doświadczają w pracy stanów lękowych, a część pracowników pokolenia Z wykazuje cechy syndromu wypalenia zawodowego już u progu kariery,
  • urealnisz rolę psychologa i psychiatry oraz dowiesz się jak przekonać pracownika do skorzystania z ich pomocy, gdy zajdzie taka potrzeba,
  • unikniesz najczęstszych pułapek i błędów diagnostycznych dzięki licznym case studies przytaczanym przez ekspertów prowadzących szkolenie,
  • odpowiednio zatroszczysz się o własne emocje i uczucia związane z wątpliwościami co do reagowania na trudne sytuacje swoich współpracowników, zredukujesz obawy o ich bezpieczeństwo i zdrowie psychiczne.
PROGRAM SZKOLENIA:
MODUŁ I

Jak rozpoznać kryzys psychologiczny u pracownika – narzędzia wspierające diagnozę

  • Mapa ryzyk w obszarze zdrowia psychicznego. Trzy kategorie kryzysów psychologicznych, na które każda organizacja powinna się przygotować.
  • Jakie symptomy i zachowania mogą świadczyć o tym, że pracownik może znajdować się w kryzysie psychologicznym na przykładzie wypalenia zawodowego? Jak rozpoznać mniej „widoczne” przejawy kryzysu psychicznego i konsekwencji stresu zawodowego działającego długoterminowo? Omówienie konkretnych zachowań pracownika.
  • W jaki sposób postępować z pracownikiem, gdy podejrzewamy, że doświadcza kryzysu psychologicznego, choć on sam tego nie zgłasza? Jak zyskać jego zaufanie, nie wzbudzić w nim wstydu i lęku oraz upewnić się w swoich podejrzeniach?
  • Jak reagować, kiedy pracownik sam zasygnalizuje, że doświadcza kryzysu psychologicznego, a czego się wystrzegać? 
  • Jakie podejmować działania, kiedy pracownik w kryzysie nie reaguje na naszą chęć pomocy, a wyraźnie widzimy, że powinien skontaktować się ze specjalistą?
  • Kiedy trzeba podjąć działania wykraczające poza strefę wpływu przedstawiciela organizacji i zawiadomić odpowiednie instytucje? W jaki sposób to zrobić, minimalizując ryzyko oporu ze strony pracownika?
  • Jak zadbać o pozostałych członków zespołu, kiedy ich współpracownik doświadcza kryzysu psychologicznego? Jak rozmawiać o tym co się dzieje w bezpieczny sposób dla każdej ze stron?
MODUŁ II

Dobre praktyki w dbaniu o zdrowie psychiczne pracowników i liderów – jak skutecznie wdrażać programy rozwojowe z obszaru mental health w organizacji?

  • Co powinien zawierać skuteczny program profilaktyki zdrowia psychicznego? Jak łączyć go z projektami, które organizacja realizuje w obszarze well-being?
  • Jakie podjąć działania w obszarze psychoedukacji, by realnie podnieść świadomość na temat wypalenia zawodowego i jego konsekwencji wśród pracowników i liderów?
  • Szkolenia i warsztaty to nie wszystko. Jak stworzyć standard pomocy psychologicznej i wdrożyć go w organizacji? Z jakich niestandardowych narzędzi można skorzystać?
  • Jak zachęcać managerów do stylu zarządzania, który jest oparty o empatię i uważność?  Jak wyznaczać granice między empatią a stanowczością?
  • Jak zbudować program oraz zrekrutować liderów do Mental Health Academy?
MODUŁ III

Pierwsza pomoc psychologiczna w praktyce – analizy przypadków oraz procedury udzielenia wsparcia

  • Etapy i kroki udzielania pierwszej pomocy psychologicznej.
  • Przykłady rozmów lidera z pracownikiem.
  • Przykłady rozmów specjalisty HR z pracownikiem i liderem.
  • Błędy, których należy się wystrzegać w procesie wspierania pracownika w kryzysie – perspektywa lidera i specjalisty HR.

 

Przypadek nr 1 – jeden z najlepszych pracowników w Twojej firmie ma nagle wyraźnie gorsze wyniki

 

Pracownik, który dotychczas realizował najwyższe plany sprzedażowe nagle nie realizuje swoich planów. Team leader zespołu zwraca się do Ciebie z prośbą o pomoc w reakcji. Podejrzewacie załamanie nerwowe, spowodowane nagłymi trudnościami w realizacji celów, co może wynikać zarówno z koniunktury na rynku, jak i wdrożoną zmianą organizacyjną. Do tej pory pracownik
nie komunikował przeciążeń i znajdował samodzielnie strategie radzenia sobie ze zmianą.

Przypadek nr 2 – pracownik wybucha płaczem podczas służbowego spotkania, w którym bierze udział cały zespół

Manager prowadzi służbowe spotkanie, na którym obecny jest cały zespół projektowy. Trwa przedstawianie założeń biznesowych projektu i przydzielanie zadań poszczególnym osobom – nagle jeden z pracowników zaczyna płakać. Zapada cisza, a pracownik płacząc nie jest w stanie powiedzieć, co się dzieje. Pozostałe osoby uczestniczące w spotkaniu nie wiedzą, jak się zachować. Manager czuje, że doprowadził pracownika do łez, jednak obiektywnie patrząc nie zrobił nic złego. Nikt nie wie, czy prowadzić spotkanie dalej, czy oddelegować wspomnianego pracownika. Po tym spotkaniu dział HR zostaje powiadomiony o sytuacji – manager oczekuje konkretnych wskazówek, jak rozmawiać z pracownikiem i zespołem oraz jakiego rodzaju pomoc może zaproponować.

Przypadek nr 3 – pracownik przejawia objawy depresji, a jego stan negatywnie oddziałuje na pracę i nastawienie całego zespołu, dodatkowo pracownik nie chce przyjąć oferowanej pomocy

Jeden z pracowników od dłuższego czasu przejawia objawy depresji. Sytuację zauważa manager – docierają do niego także głosy zaniepokojonych współpracowników. Obniżony nastrój pracownika wpływa na jakość pracy całego zespołu i martwi przełożonych. Kierownik próbuje rozmawiać z pracownikiem, ale nie przynosi to żadnego skutku.  O sytuacji wie dział personalny, który przygotowuje wskazówki dla managera i kilka scenariuszy pomocy pracownikowi w wyraźnym kryzysie. Z racji tego, że pracownik nie chce współpracować, firma decyduje się podjąć dalsze kroki współpracy z rodziną pracownika oraz psychologiem. 

Przypadek nr 4 – pracownik wraca do pracy w biurze po dłuższej nieobecności spowodowanej przeciążeniem stresem zawodowym

Pracownik, który doświadczał wybuchów złości i stanów lękowych w miejscu pracy wraca po dłuższej nieobecności do firmy. Kierownik zastanawia się, jak przygotować zespół i miejsce do pracy oraz na co zwrócić szczególną uwagę, by pracownik nie doświadczył wykluczenia. Dział HR przygotowuje scenariusze rozmów, które rekomenduje kierownikowi – manager odpowiedzialny za pracownika musi zapewnić mu komfort pracy i wraz z działem HR zadbać o to, by sytuacja kryzysowa się nie powtórzyła.

Prowadzące:
Małgorzata Czernecka
Małgorzata Czernecka

Psycholog, ekspert ds. zarządzania energią mentalną i strategii wellbeing. CEO Human Power.

Psycholog biznesu, trener, specjalista w obszarze zarządzania energią pracowników, odporności psychicznej oraz mental health. Prezes Zarządu Human Power. Tworzy oraz wspiera wdrożenia długoterminowych strategii wellbeing, mających na celu optymalizację stylu pracy i wzrost produktywności w dużych firmach. Pomysłodawczyni innowacyjnych programów rozwojowych Human Power z zakresu zarządzania własną energią, łączących wiedzę z obszaru neurobiologii, medycyny sportowej, psychologii i dietetyki.

Ewa Ambroziak
Ewa Ambroziak

Psycholożka, ekspertka ds. odporności psychicznej i mental health. Psycholożka o specjalności psychologia zdrowia i kliniczna (UŁ, SWPS), certyfikowana trenerka I i II stopnia, coach. W portfolio około 6000 godzin szkoleniowych i około 4000 godzin pracy one to one z klientem. Od 2011 prowadzi gabinet pomocy psychologicznej i rozwoju osobistego, specjalizując się we wsparciu kadry specjalistycznej i zarządzającej w obszarze wypalenia zawodowego, zaburzeń nastroju i rozwoju kariery. Trenerka biznesu, w przeszłości doradca zawodowy, trenerka Akademii Wellbeing. Ukończyła Szkołę Trenerów KRT w ramach I i II stopnia oraz Noble Manhattan Coaching, potwierdzając kompetencje coachingowo – mentoringowe. Doświadczenie menedżerskie zdobyte w zarządzaniu 50 – osobowym zespołem multigeneracyjnym i wielokulturowym. Wykładowca akademicki w Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego na kierunkach okołomedycznych i informatycznych. Autorka programów tarin the trainers i superwizorka szkoły mentorów.

Szkolenie kierowane jest do:
  • menedżerów,
  • zespołów HR,
  • firm chcących zadbać o zdrowie psychiczne pracowników.
Koszt uczestnictwa:
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
WERSJA SUPERPREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu,
  • dostęp lifetime do kursu „Medytacja jako narzędzie redukcji stresu i osiągania work-life integration”.
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy