Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź aktualną promocję >>

Organizator:

          PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE           

 

Szkolenie online LIVE

Diagnoza i terapia traumy u dorosłych - skuteczne strategie pracy z klientem

Specjalistyczne szkolenie przeznaczone dla psychologów i psychoterapeutów, które umożliwiają poszerzenie oraz pogłębienie praktycznej wiedzy na temat diagnozy oraz terapii traumy u osób dorosłych

Głównym celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do korzystania z metod i technik, które zwiększą skuteczność oddziaływań diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z klientami zmagającymi się z traumą spowodowaną, m.in. śmiercią bliskiej osoby, wypadkiem komunikacyjnym, doświadczeniem przemocy, agresji, wykorzystaniem seksualnym czy w przypadku traumy rozwojowej. 

Na przykładzie konkretnych studiów przypadków przedstawimy kryteria skutecznej analizy sytuacji traumatycznych, z którymi zmaga się klient, oraz wskażemy dobre praktyki i metody skutecznej terapii psychotraumatologicznej.

Weź udział w warsztacie jeśli:
  • w Twoim gabinecie pojawiają się klienci z ostrymi i nasilającymi się objawami traumy oraz współwystępującymi zaburzeniami stresowymi, a Ty chcesz wiedzieć, jak przeprowadzić skuteczną i pomocną terapię psychotraumatologiczną,
  • chcesz poznać specyfikę i złożony charakter terapii psychotraumatologicznej oraz wyposażyć się w szereg wskazówek możliwych do wykorzystania od ręki w swoim gabinecie terapeutycznym,
  • chcesz otrzymać propozycje praktycznych rozwiązań terapeutycznych i poszerzyć swój profesjonalny warsztat o nowe metody i techniki pracy w kontekście specjalistycznej pomocy w terapii traumy.

W trakcie warsztatów omówimy i zobrazujemy na przykładach:
  • Jak rozpoznać, że określone objawy, które prezentuje klient, tj. depresja, myśli samobójcze, odrętwienie psychiczne, są wynikiem traumy – omówienie problemu i złożoności traumy na konkretnych przykładach, tj. nieświadomość przeżywanej traumy przez klienta lub wyparcie sytuacji traumatycznej oraz ich znaczenie dla procesu terapeutycznego,
  • Jak diagnozować współwystępowanie wzrostu potraumatycznego i zespołu stresu pourazowego (PTSD) w terapii traumy – analiza studium przypadku,
  • W jaki sposób efektywnie przeprowadzić pierwszą konsultację psychotraumatologiczną, by skutecznie ocenić stan emocjonalny klienta i stopień doświadczanej traumy,
  • Jakie kroki należy uwzględnić podczas określania strategii i planu pracy terapeutycznej z klientem oraz jak ułożyć współpracę, by zmaksymalizować efekty terapii – praktyczne wskazówki.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1

Diagnoza, rozpoznanie oraz różnicowanie traumy

  • W jaki sposób przeprowadzić kompleksowy i jakościowy proces diagnostyczny? Omówienie kryteriów diagnostycznych zgodnych z klasyfikacją ICD-11 oraz zmian, które zaszły w kontekście wcześniejszej klasyfikacji ICD-10.
  • Jakie mechanizmy i stresory warunkują powstawanie traumy wskutek doświadczeń zewnętrznych zagrażających zdrowiu lub życiu, np. wypadek komunikacyjny, śmierć bliskiej osoby, molestowanie seksualne, przemoc domowa, burzliwy rozwód – omówienie problemu na konkretnych przykładach.
  • Jakie są istotne elementy w ocenie stanu emocjonalnego i psychicznego klienta na etapie wstępnej diagnozy i analizy psychotraumatologicznej? – konkretne przykłady metod diagnostycznych do wykorzystania od ręki.
  • Zespół stresu pourazowego (PTSD), trudności senne, zaburzenia somatyczne i fizjologiczne, drażliwość, zmienność nastroju, wycofanie społeczne, automatyczne działania, wzrost potraumatyczny – do jakiego rodzaju trwałych trudności związanych z codziennym funkcjonowaniem mogą przyczyniać się następstwa sytuacji traumatycznej oraz jakie znaczenie dla terapeuty ma ich występowanie, nasilenie i częstotliwość?
  • Jak rozpoznawać i różnicować objawy ostrej reakcji na stres (ASD), zespołu stresu pourazowego (PTSD) oraz złożonego PTSD (cPTSD)? Rozpoznanie istotnych różnic na przykładzie konkretnych przypadków.
Moduł 2

Proces terapeutyczny ukierunkowany na cel - metody pracy w terapii psychotraumatologicznej

  • Terapia TRE jako jedna z metod w terapii psychotraumatologicznej – jak pracować nad bezpiecznymi sposobami rozładowania stresu i napięcia nagromadzonego w organizmie? Przełożenie wiedzy teoretycznej na realia pracy gabinetowej.
  • Jak pracować nad straumatyzowaną opowieścią, która organizuje cały system?  Wykorzystanie technik zaczerpniętych z terapii systemowej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki traumy.
  • Praca z ciałem jako fundament powrotu do zintegrowania na poziomie układu nerwowego -jak wyrobić nowe wzorce reakcji na traumatyczne wspomnienia i wydarzenia? Techniki budowania poczucia stabilności i ugruntowania.
  • Czym różni się terapia klienta z PTSD a cPTSD? Omówienie najistotniejszych różnic, które wpływają na pracę gabinetową oraz najskuteczniejszych technik terapeutycznych.
  • CASE STUDY Praktyczne przykłady dotyczące sposobów identyfikowania specyficznych objawów traumy występujących w różnych obszarach funkcjonowania oraz zwrócenie uwagi na pułapki diagnostyczne.
Moduł 3

Przygotowanie terapeuty do pracy z osobami po przeżyciach traumatycznych

  • Przygotowanie osobiste do pracy z osobą, która doświadczyła traumy – jak własne doświadczenia/nastawienie/regulacja emocjonalna/wiedza na temat możliwych osobistych reakcji wpływa na pracę z klientem?
  • Jakich pułapek oraz trudności podczas terapii psychotraumatologicznej można się spodziewać? – praktyczne wskazówki i podpowiedzi doświadczonego specjalisty-praktyka.
  • Rozmowy o traumie – jak bezpiecznie podejmować temat traumy z klientem, unikając ponownej traumatyzacji oraz skąd możemy wiedzieć kiedy klient jest gotowy na głębszą eksplorację trudnych przeżyć?
  • Znaczenie bezpiecznego i stabilnego środowiska terapeutycznego – jak stworzyć przestrzeń, w której klient czuje się chroniony, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie? Kluczowe aspekty dotyczące relacji terapeutycznej.
Szkolenie poprowadzi:
prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik
prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik

Psycholożka, pedagożka. Pracuje zawodowo jako pracownik dydaktyczno-naukowy w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży), Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie oraz Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie. Prowadzi prywatną praktykę w nurcie terapii systemowej. Autorka wielu publikacji naukowych, monografii i artykułów w cenionych periodykach naukowych. Kierowniczka i członkini zespołów badawczych w Polsce i za granicą. Autorka programów szkoleniowych dla firm i koroporacji, ale również dla młodzieży oraz w obszarze edukacji. Provaiderka pracy z ciałem w obszarze pomocy w przezwyciężaniu przeżytej traumy i stresów życia codziennego metodą TRE®. W trakcie certyfikacji NARM oraz Pedagogiki traumy. Twórczyni narzędzi wspomagających proces terapeutyczny w zaburzeniach lękowych i atakach paniki „Lękless. Don’t Panic”.

Koszt uczestnictwa

 

Udział STANDARD

Online

13.12.2024

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
Udział PREMIUM

Online

13.12.2024

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
Udział SUPERPREMIUM

Online

13.12.2024

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu,
  • kurs online "Pułapki diagnostyczne w praktyce psychologicznej - trudności, dylematy i praktyczne rozwiązania".
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy