Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Te specjalistyczne warsztaty doskonalące zostały stworzone z myślą o psychologach i psychoterapeutach pracujących z dziećmi i młodzieżą. Szkolenie poszerzy i pogłębi Twoją wiedzę oraz umiejętności stawiania diagnozy, prowadzenia terapii i udzielania wsparcia psychologicznego dzieciom, których lęk przed zarażeniem się chorobą jest tak duży, że nie dotykają przedmiotów codziennego użytku i unikają kontaktów z rówieśnikami, a także dzieciom, które czują wewnętrzy przymus wykonywania czynności, np. gromadzenia przedmiotów, układania ich w określonym porządku czy wielokrotnego zadawania tego samego pytania.

Na przykładzie konkretnych studiów przypadków przedstawimy sprawdzone rozwiązania terapeutyczne, które zmaksymalizują efekty terapii, opowiemy o metodach diagnostycznych i wyzwaniach w pracy z dziećmi cierpiącymi na OCD oraz ich rodzicami.

Weź udział w warsztacie, jeśli:
  • W swojej pracy zawodowej masz kontakt z dziećmi opowiadającymi o myślach, nad którymi nie potrafią zapanować, oraz o czynnościach, bez których wykonania pogrążają się w lęku.
  • Chcesz poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania objawów zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, a także różnicowania ich od zachowań normatywnych w kontekście rozwoju, np. wielokrotnego zadawania przez dziecko podobnych pytań.
  • Pragniesz wprowadzić do swojej praktyki terapeutycznej nowe i sprawdzone przez specjalistów-praktyków strategie, metody i techniki terapii zaburzeń obsesyjno- kompulsyjnych, które łatwo dostosujesz do potrzeb dzieci i młodzieży.
  • Chcesz udoskonalić swoje umiejętności w zakresie prowadzenia terapii i udzielania wsparcia psychologicznego rodzinom dziecka z rozpoznanymi zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi.
W trakcie praktycznych warsztatów online omówimy i zobrazujemy na przykładach:
  • Jakie pytania diagnostyczne warto zadać podczas wywiadu z dzieckiem i rodzicami, aby prawidłowo rozpoznać objawy OCD, np. obawy związane z brudem, bakteriami, strach przed zrobieniem komuś krzywdy, przymus porządku i symetrii, rytuały o charakterze czystości (np. kilkukrotne mycie rąk), powtarzanie wykonywanych czynności, wielokrotne sprawdzanie, dotykanie czy liczenie, a u starszych dzieci i nastolatków także myśli o charakterze seksualnym lub bluźnierczym?
  • Jak na etapie diagnozy nie popaść w pułapkę błędnych przekonań i prawidłowo zidentyfikować różnice oraz współwystępowanie OCD oraz PANDAS, zaburzeń depresyjnych, zaburzeń odżywiania i tików nerwowych?
  • W jaki sposób rozpoznać negatywny wpływ na psychospołeczny rozwój dziecka, jego relacje interpersonalne, chęć poznawania świata i uczenia się i jak mu zapobiegać, gdy wiemy, że dziecko zmaga się z OCD?
  • W jaki sposób wykorzystać w praktyce narzędzia, takie jak: Skala Obsesji i Kompulsji (Y-BOCS), The Obssesive-Compulsive Inventory (OCI), Ustrukturyzowany Wywiad Zaburzeń Obsesyjno-Kompulsyjnych?
  • Jak poprzez wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej, terapii ekspozycji i powstrzymywania reakcji (E/PR) połączonej z programem przyznawania nagród, pomóc dziecku w zmniejszeniu natrętnych zachowań i myśli?
  • Jak ułożyć współpracę z rodzicami, bądź opiekunami dziecka zmagającego się z OCD, aby zmaksymalizować efekty terapii?
Program warsztatów
MODUŁ I

Mechanizmy powstawania zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych u dzieci

  • Na jakie czynniki genetyczne i biologiczne należy być czujnym w rozpoznaniu i terapii zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych u dzieci i młodzieży? – wpływ nieprawidłowego działania układu dopaminergicznego, noradrenergicznego, serotoninergicznego i przekazywanych genów na kształtowanie się natrętnych myśli i kompulsywnych zachowań.
  • Jak zmodyfikować pracę terapeutyczną, kiedy wystąpienie objawów OCD jest konsekwencją  przejścia poszczególnych chorób – infekcje wirusowe, np. grypa, ospa wietrzna, borelioza – PITANDS (pediatryczne autoimmunologiczne zaburzenie neuropsychiatryczne wyzwolone infekcją). Jakie symptomy wskazują na autoimmunologiczne postacie zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych?
  • Jak rozpoznać, że to rodzice i środowisko domowe/szkolne wpłynęło na wykształcenie się zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych u dziecka? – znaczenie udziału opiekunów i najbliższego środowiska w powstawaniu mechanizmów uczenia się specyficznych wzorców zachowań (mechanizm warunkowania sprawczego i modelowania), tworzenia się dysfunkcyjnych schematów poznawczych z przekonaniami odnoszącymi się do nadmiernej odpowiedzialności, kontroli i perfekcjonizmu.
  • W jaki sposób zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne wpływają na funkcjonowanie psychospołeczne dzieci, budowanie przez nie relacji interpersonalnych, ciekawość świata i chęć uczenia się? – obraz kliniczny na podstawie studium przypadku wraz ze wskazówkami jak nie popaść w pułapkę błędnych przekonań.
  • Jaki wpływ na życie dziecka ma współwystępowanie OCD z zaburzeniami lękowymi, depresją, schizofrenią, zaburzeniami tikowymi/GTS, zaburzeniami odżywiania oraz zaburzeniami osobowości? – wzajemne podtrzymywanie się schorzeń zaprezentowane na przykładach pracy terapeutycznej eksperta.
  • Wpływ pandemii COVID-19 na objawy OCD u dzieci i młodzieży – jak globalny strach przed chorobą wpłynął na normalizację i nasilenie zachowań kompulsywnych oraz lęku przed zarazkami? - przedstawione na studiach przypadków.
MODUŁ II

Specyfika diagnozy zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych u dzieci

  • Jak na podstawie informacji zebranych w wywiadzie diagnostycznym z dzieckiem i rodziną rozpoznać zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne? – aktualne kryteria diagnostyczne według ICD-11 oraz wskazanie możliwych trudności w obszarze diagnozy.
  • Jak przeprowadzić rozmowę z „trudnymi rodzicami”, którzy nie dostrzegają systemowego podłoża zgłaszanych problemów? – przykładowe wypowiedzi i schematy rozmów, dzięki którym psycholog otrzyma dokładniejszy obraz kliniczny młodego klienta.
  • Jakie techniki wykorzystać prowadząc diagnozę dziecka i nastolatka z podejrzeniem OCD? – sprawdzona przez ekspertów struktura rozmowy diagnostycznej z opiekunami i dzieckiem oraz wykorzystanie w praktyce skutecznych narzędzi, takich jak: Skala Obsesji i Kompulsji (Y-BOCS), również w wersji do diagnozy dzieci (CY-BOCS), The Obsessive-Vompulsive Inventory (OCI), Clark- Beck Obsessive-Compulsice Inventory (CBOCI), Ustrukturyzowany Wywiad (Zaburzenia Obsesyjno-Kompulsyjnego).
  • Symptomy, na które warto zwrócić uwagę prowadząc diagnozę różnicową zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych u dzieci – pułapki diagnostyczne, czyli jak właściwie odróżnić objawy OCD od trudności, które wynikają i są częścią etapu rozwojowego, a także od tików nerowowych?
MODUŁ III

Metody pracy terapeutycznej – narzędzia i techniki dostosowane do realiów gabinetowych

  • Jakie podejście zastosować, aby nawiązać kontakt terapeutyczny i wzbudzić zaufanie dziecka? – rola bezpiecznego środowiska terapeutycznego oraz szczerych, otwartych reakcji w budowaniu relacji terapeutycznej z małym pacjentem oraz wsparcia rodziców i ich zaufania do terapeuty.
  • Udział rodziców i opiekunów w procesie leczenie zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych u dzieci i nastolatków – elementy terapii systemowej w pracy z dzieckiem i jego bliskimi jako istotny czynnik powodzenia terapii.
  • Jakie metody i techniki behawioralne wykorzystać w celu zmniejszenia nasilenia obsesji i kompulsji? – terapia ekspozycji i powstrzymywania reakcji (E/PR) uwzględniająca zjawisko habituacji i omówienie konsekwencji sytuacji wywołujących lęk połączona z behawioralnym programem przyznawania nagród, metoda budowania rusztowania.
  • Identyfikacje, podważanie i modyfikowanie dysfunkcyjnych przekonań oraz błędów poznawczych - które techniki poznawcze zastosować jako uzupełnienie terapii behawioralnej?
  • Kiedy skierować dziecko do psychiatry celem włączania farmakoterapii: leków przeciwdepresyjnych z grupy selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI)? – jak zmodyfikować terapię, kiedy konsekwencją zaburzeń OCD stają się kolejne zaburzenia, w tym fobie społeczne i depresja?
  • Psychoedukacja członków rodziny mająca na celu ograniczenie ich zaangażowania, naukę dystansowania się od zachowań dziecka i kształtowania bardziej racjonalnych wzorców funkcjonowania.
MODUŁ IV

Analiza przypadków i propozycje praktycznych rozwiązań pracy z dziećmi – praktyczny warsztat

  • Omówimy konkretne studia przypadków dzieci z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi o różnej etiopatogenezie – przejście chorób infekcyjnych, nieprawidłowe działanie poszczególnych obszarów mózgu, dezadaptacyjne schematy poznawcze.
  • W praktyczny sposób przedstawimy metody i techniki diagnostyczne oraz terapeutyczne skuteczne w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także z ich rodzicami.
  • Opowiemy o prognozie rezultatów prowadzenia działań terapeutycznych wśród dzieci z OCD.
Warsztaty poprowadzi:
Sylwia Dylewska

Psycholożka, terapeutka dziecięca, absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie w trakcie podyplomowego szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie systemowym w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu oraz w trakcie studiów podyplomowych Diagnoza Kliniczna dziecka i jego rodziny na Uniwersytecie Warszawskim Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych DZIEKANKA im. Aleksandra Piotrowskiego w Gnieźnie, fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, placówkach szkolnych i przedszkolnych oraz prywatnych poradniach psychologicznych. 

Korzyści udziału w szkoleniu w formie online:
  • Łatwy dostęp - do udziału w szkoleniu wystarczy komputer, tablet lub smartfon z dostępem do internetu,
  • Wygoda - w szkoleniu można uczestniczyć przebywając w dowolnym miejscu (w domu lub w biurze), bez potrzeby wyjazdu,
  • Nowoczesność - szkolenie jest organizowane w nowoczesnej i bardzo przystępnej formie przy wykorzystaniu profesjonalnych platform umożliwiających przeprowadzanie szkoleń online na żywo,
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – szkolenie online jest o wiele tańsze niż szkolenie w formie stacjonarnej, a dodatkowo nie ma konieczności ponoszenia kosztów delegacji,
  • Szkolenie na żywo - szkolenie jest przeprowadzane przez prelegenta w czasie rzeczywistym, uczestnicy widzą i słyszą prelegenta, a także przygotowaną przez niego prezentację i materiały,
  • Kontakt z prelegentem - uczestnicy mogą komunikować się z prelegentem i zadawać pytania na czacie,
  • Dostęp po szkoleniu - uczestnicy w wersji PREMIUM otrzymają dostęp do nagrania szkolenia na 14 od jego zakończenia.
  • Certyfikat - gwarantujemy certyfikat udziału w szkoleniu wydany przez jedną z najlepszych firm szkoleniowych w kraju.
Uwaga!

W zależności od Twoich potrzeb i preferencji możesz wybrać jedną z poniższych wersji szkolenia:

  • wersja STANDARD – udział w szkoleniu na żywo,
  • wersja PREMIUM – udział w szkoleniu na żywo + dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
Koszt uczestnictwa
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy
$(document).ready( function() { $('#custom-image-wrapper-color').closest('.image-wrapper-color').addClass('custom-bg-color'); $('.custom-section-bg').closest('section').addClass('custom-bg-color'); });