Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator:

PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE      

 

Ogólnopolskie Warsztaty Online LIVE

Diagnoza i terapia zaburzeń odżywiania dzieci i młodzieży – praktyczny warsztat oparty o studia przypadków

Warsztaty poprowadzi Magdalena Lange-Rachwał

Specjalistyczne warsztaty doskonalące stworzone z myślą o psychologach, psychoterapeutach, nauczycielach i pedagogach.

Ich głównym celem jest nabycie umiejętności pracy z konkretnymi przypadkami młodych osób borykających się m. in. z anoreksją, bulimią, picą, ortoreksją, otyłością i kompulsywnym objadaniem.

Podczas warsztatów dowiesz się, jakie czynniki sprawiają, że zaburzenia odżywiania są diagnozowane nawet u 5-letnich dzieci oraz jaka jest rola mediów społecznościowych w kreowaniu nawyków żywieniowych.

Przedstawimy najnowsze kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania, zgodne z aktualną klasyfikacją ICD-11. Wiedza teoretyczna zostanie przełożona na przykłady zaczerpnięte z praktyki terapeutycznej oraz metody pracy, które każdy z uczestników będzie miał okazję przećwiczyć w czasie szkolenia, jak i po jego zakończeniu przy wykorzystaniu materiałów szkoleniowych udostępnianych przez prelegentkę.

Weź udział w warsztatach jeśli:
  • Zauważasz, że przedłużający się stres, niepokój i bezradność związane z drastycznymi zmianami społecznymi przełożył się w wielu przypadkach na nadmierną potrzebę kontroli i nawiązanie niezdrowej relacji ze swoim ciałem u twoich nastoletnich klientów
  • W twoim gabinecie pojawiają się małoletni klienci utrzymujący niezdrowe relacje z jedzeniem, a ty pragniesz udzielić im fachowego wsparcia dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb i trudności
  • Zależy Ci na poznaniu praktycznych narzędzi i metod pracy wraz ze wskazówkami ich zastosowania we własnej praktyce zawodowej
  • W swojej pracy spotykasz się z dziećmi i młodzieżą o niejednoznacznych objawach, dlatego zależy Ci na wnikliwym rozpatrzeniu różnorodnych przypadków, by uchronić się przed mylną diagnozą
W oparciu o zaczerpnięte z praktyki ekspertki studia przypadków omówimy:
  • Co sprawia, że zaburzenia odżywiania takie jak anoreksja, bulimia, napady objadania czy otyłość stają się częstym problemem u coraz młodszych dzieci? – Jakie wnioski płyną z praktyki terapeutycznej i klinicznej na temat roli czynników psychospołecznych i współczesnych zmian kulturowych w procesie kształtowania się zaburzeń odżywiania i jak przełożyć je na praktykę psychologiczną?
  • Na jakie przeszłe i aktualne doświadczenia, wzorce rodzinne dotyczące wyglądu, wagi i osiągnieć zwracać uwagę w czasie stawiania diagnozy? - przełożenie wiedzy teoretycznej na pracę z konkretnym klientem
  • Jak rozpoznawać zaburzenia odżywiania u młodszych dzieci, jak prowadzić diagnozę wśród młodzieży oraz jak wygląda ich przebieg w różnych grupach wiekowych? – techniki i narzędzia diagnostyczne
  • Jakie choroby współwystępujące są najczęściej diagnozowane u małoletnich klientów z rozpoznaniem zaburzeń odżywiania? – wskazówki dotyczące prawidłowej identyfikacji objawów i indywidualnych sposobów leczenia
  • W jaki sposób pracować z nieprawdziwymi przekonaniami dziecka lub nastolatka o własnym ciele i przeświadczeniem, że wartość osoby jest uzależniona od jej sylwetki?
  • Jak skutecznie integrować ze sobą różne metody leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodych klientów oraz w jaki sposób podjąć efektywną współpracę z psychodietetykiem, psychiatrą, gastrologiem i innymi specjalistami? – zastosowanie holistycznego, interdyscyplinarnego  podejścia w leczeniu chorób związanych z odżywianiem
  • Jak układać współpracę z rodzicami, opiekunami i innymi członkami rodziny dziecka i nastolatka w procesie leczenia zaburzeń odżywania? – współpraca z bliskimi jako istotny czynnik powodzenia terapii
  • Jak uczyć nowych reakcji behawioralnych po wystąpieniu konkretnych negatywnych bodźców? – działania mające na celu zapobieżenie nawrotom choroby
  • Jakie zagrożenia dla samooceny, akceptacji i nawyków żywieniowych nastolatka niesie ze sobą nadmierne korzystanie z social mediów, takich jak Instagram, Facebook, Tik tok oraz w jakich sposób media te kształtują wypaczony obraz stylu życia i właściwej sylwetki?
Program warsztatów

Każdy z modułów został przygotowany w oparciu o case study. Po zapoznaniu się z konkretnym przypadkiem, będziesz miał szansę samodzielnie postawić, a następnie zweryfikować diagnozę, stworzyć konceptualizację oraz zaproponować leczenie, dzięki czemu nabędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu diagnozy i terapii zaburzeń odżywiania.

Moduł 1

Zastosowanie aktualnych kryteriów diagnostycznych w praktyce psychologicznej

  • Na jakie symptomy zwracać uwagę prowadząc diagnozę zaburzeń odżywiania u małoletniego klienta? - zestawienie kryteriów diagnostycznych ICD-10 z najnowszą klasyfikacją ICD-11 omówione na praktycznych przykładach
  • Jakim modyfikacjom uległy kryteria czasowe brane pod uwagę podczas stawiania diagnozy anoreksji i bulimii? – kryterium minimalnego czasu oraz częstość epizodów objadania w przypadku bulimii
  • Związek zaburzeń odżywiania z zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami nastroju – na jakich specyficznych zachowaniach i objawach warto szczególnie skupić uwagę podczas procesu diagnostycznego? – rzetelna diagnoza trudności psychologicznych towarzyszących zaburzeniom odżywianiu w oparciu o aktualne kryteria
  • W jaki sposób dostosować pracę z narzędziami diagnostycznymi do ostatniej aktualizacji klasyfikacji diagnostycznej ICD-11 – wykorzystanie kwestionariuszy i testów takich jak: Kwestionariusz Zachowań Związanych z Jedzeniem (KZZJ), Eating Disorder Inventory, Compulsive Eating Scale, Skala Zaabsorbowania Jedzeniem (SZJ); Emotional Eating Scale (EES).
Moduł 2

Warsztat praktyczny

Przykład 1

Czternastoletnia Klaudia została zgłoszona do gabinetu, ponieważ rodzice zaobserwowali u niej problemy z wagą. Dziewczyna zaczęła się odchudzać i w chwili zgłoszenia jej BMI wynosiło 16,4. Wcześniej miała BMI na poziomie ok. 20. Zawsze jednak martwiła się z powodu zbyt obfitych ud. Za pomocą ćwiczeń, kremów starała się skorygować ich kształt. Nastolatka zaczęła się odchudzać w wakacje. Początkowo zakładała, że chce schudnąć tylko 5kg. Zrezygnowała wówczas z pieczywa, tłustych produktów, jadła sporo białka. Uprawiała także jogging. Później jednak eliminowała dalsze produkty, a jej dieta zatrzymała się na poziomie 500 kcal dziennie

  • W jaki sposób stres wywołany koniecznością przejścia na tryb edukacji zdalnej, idąca z nim w parze izolacja oraz stres i niepewność powiązane z pandemią oraz promowane przez media modele piękna przyczyniają się do powstania zaburzeń odżywiania u dzieci i nastolatków – specyfika pracy diagnostycznej i terapeutycznej w odniesieniu do współczesnych realiów
  • Jak powinna wyglądać efektywna współpraca z rodzicami lub opiekunami w momencie identyfikacji zaburzeń odżywiania u dzieci i młodzieży? – wywiad z rodziną i terapia rodzinna jako jedne z najskuteczniejszych metod pracy z zaburzeniami odżywiania.
  • Zaburzenia odżywiania a realia funkcjonowania nastolatka – jakie są kluczowe momenty diagnozy i jak przeprowadzić konceptualizację przypadku?
  • W jaki sposób pracować z klientem odznaczającym się perfekcjonistycznym wzorcem osobowości, wysokim samokrytycyzmem i zawyżonymi oczekiwaniami względem siebie w kontekście niezdrowej relacji z jedzeniem? – metody oparte o samoakceptację oraz praca ze schematem związanym z  samokrytycyzmem i nadmiernymi wymaganiami
  • Jak pracować z nastoletnim klientem nad eliminacją niezgodnych z rzeczywistością przekonań na temat własnej sylwetki? – praktyczne przykłady zastosowania technik pracy z obrazem ciała
  • Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) i protokół Christophera G. Fairburna - Za pomocą jakich metod pracować z nastolatkami, dla których utrata kilogramów staje się silnej gratyfikacji?

Przykład 2

Julia ma 17 lat i jest uczennicą liceum ogólnokształcącego na profilu matematyczno-geograficznym. Jest jedynaczką, mieszka z rodzicami. O swoich rodzicach mówi, że jest z nich dumna, ponieważ są ludźmi sukcesu realizują się zawodowo (mama jest wykładowcą, tata prowadzi własną działalność związaną z handlem), są lubiani, dobrze im się powodzi, a dodatkowo jeszcze dobrze wyglądają. Tata regularnie ćwiczy na siłowni. Relacje z rodzicami Julia opisuje jako przyjacielskie. Bardzo chciałaby im dorównać, ma poczucie, że zawiodłaby ich, gdyby tak się nie stało. Obecnie BMI Julii jest na poziomie 17,8. Bardzo dba o zdrowe odżywianie (nie spełnia jednak formalnych wymogów ortoreksji).

  • Jak uwzględnić nieprawidłowe funkcjonowanie systemu rodzinnego oraz czynników środowiskowych i psychospołecznych w procesie diagnozy? – praktyczne wskazówki, jak zidentyfikować mechanizmy powstawania zaburzeń
  • W jaki sposób współczesne uwarunkowania społeczne i kulturowe, takie jak kult szczupłej sylwetki, wykluczenie i przemoc słowna w grupie rówieśniczej oraz stres związany z nadmiarem obowiązków w szkole przyczynia się do powstania zaburzenia – konceptualizacja przypadku 
  • Na jakie zachowania zwracać uwagę, by prawidłowo zidentyfikować „maski zaburzeń odżywiania”? – najczęstsze pułapki diagnostyczne
  • W jaki sposób pomóc nastolatkowi w zastąpieniu przekonań “muszę” i “powinienem” na “chciałbym” i ”mógłbym” – elementy terapii systemowej i poznawczo-behawioralnej zorientowanej na zmniejszenie wewnętrznej presji
  • Jak rozsądnie i w porozumieniu z małoletnim klientem poprowadzić go przez zmianę nawyków żywieniowych, by nie doprowadzić do nawrotu choroby? – konkretne podpowiedzi ekspertki
  • Jakie efekty można osiągnąć w przypadku terapii młodych osób z zaburzeniami odżywiania wywołanymi różnymi czynnikami psychologicznymi i społecznymi? – wiedza teoretyczna przełożona na pracę w gabinecie psychologicznym
Warsztaty poprowadzi
Magdalena Lange-Rachwał
Magdalena Lange-Rachwał

Absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną, pracując z dziećmi i ich opiekunami w gabinetach w Poznaniu i Luboniu. Jest współwłaścicielką Centrum Opieki Okołoporodowej i Wczesnodziecięcej Mamutek w Poznaniu. Towarzyszy tam mamom w ciąży i po porodzie oraz maluchom 0-2 lata. Jest ekspertem i autorką części poradnikowej dla rodziców w książeczkach z serii Akademia Inteligentnego Malucha (Elementarz Inteligentnego Malucha 1-3, seria Lena) oraz autorką publikacji w prasie ogólnopolskiej i lokalnej oraz na portalach parentingowych. W swojej pracy kieruje się przesłaniem „Świadomy rodzic, lepsze dzieciństwo”.

KORZYŚCI ZE SPOTKAŃ W FORMULE ONLINE
  • SPOTKANIA NA ŻYWO - gwarantujemy, że wszystkie nasze spotkania są prowadzone w czasie rzeczywistym. Uczestnicy widzą i słyszą prelegenta, a także przygotowaną przez niego prezentację i materiały.
  • ŁATWY DOSTĘP - do udziału w szkoleniu wystarczy komputer, tablet lub smartfon z dostępem do Internetu.
  • WYGODA - w szkoleniu możesz uczestniczyć przebywając w dowolnym miejscu (w domu lub w biurze), bez potrzeby wyjazdu.
  • NOWOCZESNOŚĆ - szkolenie jest organizowane w nowoczesnej i bardzo przystępnej formie przy wykorzystaniu profesjonalnych platform umożliwiających przeprowadzanie szkoleń online na żywo.
  • OSZCZĘDNOŚĆ - szkolenie online jest o wiele tańsze niż szkolenie w formie stacjonarnej, a dodatkowo nie trzeba ponosić kosztów delegacji.
  • KONTAKT Z PRELEGENTEM - w trakcie szkolenia zapewniamy stały kontakt z prowadzącym, dzięki czemu skonsultujesz swoje wątpliwości z ekspertem.
  • DOSTĘP DO NAGRAŃ - wybierając wersję PREMIUM zyskasz dostęp do nagrania szkolenia (na 14 dni), dzięki czemu ponownie przeanalizujesz cały przebieg szkolenia.
Wybierz swoją wersję szkolenia!

Sam decydujesz, w jaki sposób chcesz uczestniczyć w szkoleniu, wybierając wersję, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom:

  1. STANDARD
    • udział w szkoleniu na żywo
  2. PREMIUM
    • udział w szkoleniu na żywo
    • 14-dniowy dostęp do nagrania szkolenia po jego zakończeniu
  3. SUPERPREMIUM
    • udział w szkoleniu na żywo
    • 14-dniowy dostęp do nagrania szkolenia po jego zakończeniu
    • pakiet materiałów dodatkowych:
      • Diagnoza psychologiczna zaburzeń obrazu ciała w anoreksji i bulimii psychicznej - Bernadetta Izydorczyk
      • Zaburzenia odżywiania z perspektywy rodzinnej i międzypokoleniowej - dr Barbara Tyboń
      • Psychodynamiczne podejście do diagnozy i leczenia anoreksji w okresie adolescencji - Piotr Halkiewicz
      • Perspektywa terapii opartej na mentalizacji (MBT) w leczeniu zaburzeń odżywiania - Piotr Halkiewicz
      • Pica u niemowląt i dzieci – kryteria diagnostyczne i postępowanie diagnostyczne - Agata Przybylska
Koszt uczestnictwa
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
WERSJA SUPERPREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu,
  • pakiet materiałów dodatkowych.
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy