Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator:

PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE           

 

Szkolenie online LIVE

Diagnoza i terapia zaburzeń osobowości wśród młodzieży

Warsztaty poprowadzi: Marta Osińska-Białczyk

Głównym celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy i umiejętności psychologów i psychoterapeutów w obszarze diagnozy i terapii zaburzeń osobowości wśród nastolatków. Przedstawimy sprawdzone narzędzia i techniki terapeutyczne oraz na przykładzie opisów przypadków z pracy gabinetowej wskażemy konkretne rozwiązania maksymalizujące efektywność terapii. Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę w pracy z nastolatkiem, by odróżnić patologię osobowości od specyfiki okresu dojrzewania.  

Weź udział w szkoleniu, jeżeli:
  • chcesz dowiedzieć się, jak mechanizmy psychologiczne oraz czynniki genetyczne i środowiskowe wpływają na powstawanie u nastolatków konkretnych zaburzeń osobowości, takich jak borderline, antyspołeczne czy paranoidalne zaburzenia osobowości,
  • pragniesz udoskonalić swoje umiejętności w zakresie diagnozy różnicowej zaburzeń osobowości u młodzieży oraz nauczyć się rozpoznawać wczesne, jak i nieoczywiste objawy zaburzeń,
  • chcesz poznać skuteczne metody i narzędzia pracy w terapii zaburzeń osobowości, które będą dostosowane do potrzeb nastoletnich klientów
W trakcie warsztatów omówimy i zobrazujemy na przykładach:
  • Na jakie symptomy warto zwrócić uwagę, dokonując diagnozy różnicowej zaburzeń osobowości u nastolatka? Przykłady pytań diagnostycznych, które warto zadać, by prawidłowo odróżnić zaburzenia osobowości od zaburzeń zachowania u młodych klientów
  • Jak na etapie diagnozy nie popaść w pułapkę błędnych przekonań i prawidłowo zidentyfikować konkretne zaburzenie osobowości – jakie podejście diagnostyczne przyjąć, by dostosować metody pracy do szczególnych potrzeb małoletniego klienta?
  • W jaki sposób wykorzystać w praktyce narzędzia, takie jak Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości (MMPI) i Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI)?
  • Na jakie aspekty funkcjonowania nastolatka warto być uważnym, aby prawidłowo odróżnić wzorzec osobowości typu borderline od osobowości zależnej oraz narcystyczne zaburzenia osobowości od histrionicznych?
  • Jakie metody terapeutyczne są najskuteczniejsze w pracy z nastolatkiem ze skłonnościami do ryzykownych zachowań i agresji? Konkretne przykłady technik do wykorzystania w pracy gabinetowej
  • W jaki sposób skutecznie integrować ze sobą różne techniki i metody terapeutyczne, by zmaksymalizować efektywność terapii? Praktyczne wskazówki dostosowane do realiów pracy z nastoletnim klientem
  • Jak pracować z młodzieżą dokonującą samouszkodzeń i skłonną do zachowań samobójczych, szczególnie w przypadku pacjentów z zaburzeniami osobowości z pogranicza – jakie techniki stosować, aby pomóc młodej osobie dokonującej samouszkodzeń?
  • Jaki wpływ na dobrostan nastolatków z zaburzeniami osobowości mają izolacja, kształcenie zdalne i hybrydowe oraz ograniczony kontakt z rówieśnikami? Jak dostosować metody i techniki terapeutyczne do dynamicznych zmian cywilizacyjnych?
Program warsztatów
Moduł 1

Mechanizmy powstawania zaburzeń osobowości u młodzieży

  • Rola czynników środowiskowych, genetycznych i biologicznych w powstawaniu zaburzeń osobowości – jakie mechanizmy warunkują kształtowanie się określonych typów wzorców zaburzeń?
  • W jaki sposób zaburzenia osobowości wpływają na funkcjonowanie psychospołeczne nastolatków, budowanie przez nich relacji interpersonalnych, pojawianie się zachowań agresywnych i opozycyjno-buntowniczych – obraz kliniczny zaburzeń osobowości u nastolatków na podstawie studium przypadku wraz ze wskazówkami, jak nie popaść w pułapkę błędnych przekonań?
  • Współwystępowanie zaburzeń osobowości z zaburzeniami lękowymi, depresyjnymi, odżywiania, snu oraz nastroju – przykłady z pracy terapeutycznej eksperta
  • Przy użyciu jakich metod rozpoznać wzorce osobowości i wyuczone strategie radzenia sobie charakterystyczne dla osobowości z pogranicza zaburzeń antyspołecznych, histrionicznych i narcystycznych? Na co szczególnie zwrócić uwagę przed rozpoczęciem terapii z młodą osobą? Praktyczne wskazówki poparte warsztatem pracy psychoterapeuty.
  • Jakie czynniki zwiększają ryzyko powstawania zaburzeń w rozwoju osobowości? Rola izolacji społecznej, złego stanu zdrowia, niskich kompetencji społecznych, wysokiego poziomu emocjonalności oraz traumatycznych doświadczeń takich jak przemoc czy niewłaściwe postawy rodzicielskie w kształtowaniu się zaburzeń osobowości
Moduł 2

Specyfika diagnozy zaburzeń osobowości u młodzieży

  • Jak na podstawie informacji zebranych w wywiadzie diagnostycznym właściwie rozpoznać zaburzenia osobowości u nastolatka? Aktualne kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według ICD-11 oraz objaśnienie, na czym polegają kontrowersje wokół ich diagnozy
  • Dzięki wykorzystaniu jakich technik poprowadzić diagnozę nastolatka, by odróżnić zaburzenia zachowania czy zaburzenia nastroju od zaburzeń osobowości? – sprawdzona struktura rozmowy diagnostycznej oraz wykorzystanie w praktyce skutecznych narzędzi, takich jak: Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do SCID-5 i  Kwestionariusz Schematów Younga (YSQ).
  • Symptomy, na które warto zwrócić uwagę prowadząc diagnozę różnicową zaburzeń osobowości u młodzieży – jak właściwie interpretować chwiejność nastroju i postaw, nawiązywanie „burzliwych” relacji i nadużywanie substancji psychoaktywnych w kontekście zaburzonych wzorców osobowości
  • Czy wczesne rozpoznanie zaburzeń osobowości może być stygmatyzujące dla młodego klienta? Objaśnienie mitów związanych z diagnozą zaburzeń osobowości wśród młodych osób oraz praktyczne wskazówki pomagające uporać się z błędnymi przekonaniami 
  • Jak poprowadzić rozmowę z rodzicami, by otrzymać dokładniejszy obraz kliniczny niepełnoletniego klienta? Przykładowe wypowiedzi i schematy rozmów omówione przez specjalistę
  • Współczesne wyzwania diagnostyczne w pracy psychologa i psychoterapeuty – jak dostosować swoją praktykę do zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej i konieczności prowadzenia diagnozy online?

Moduł 3

Metody pracy terapeutycznej – narzędzia i techniki dostosowane do realiów gabinetu

  • Jak pomóc młodemu klientowi w zwiększaniu świadomości swoich głębszych stanów emocjonalnych oraz zrozumieniu i przepracowaniu traumatycznych doświadczeń, które mają wpływ na powstawanie zaburzonych wzorców osobowości i nieadaptacyjnych strategii radzenia sobie
  • Praca z wyobrażeniami oraz inne skuteczne metody zmiany schematów w terapii w ujęciu systemowym – wskazówki do wykorzystania od ręki w pracy z klientem
  • Jak wspierać małoletniego klienta z zaburzeniem osobowości typu borderline w zrozumieniu i zmodyfikowaniu mechanizmów, które rządzą jego sposobem myślenia i zachowaniem – jak pomóc mu ukoić ból, zidentyfikować niezaspokojone potrzeby, zadbać o ich uzupełnienie i nauczyć go regulacji emocji? Przykłady sprawdzonych technik i narzędzi zaczerpniętych z terapii schematów.
  • Jakie korzyści dla nastoletniego klienta niesie ze sobą nauka regulacji emocji, modelowanie adaptacyjnych zachowań, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz uczenie się zasad komunikacji – trening społeczny jako metoda maksymalizacji efektów procesu terapeutycznego
  • Rola rodziców, opiekunów i innych członków rodziny nastolatka w procesie leczenia zaburzeń osobowości – elementy teorii systemów w pracy z nastolatkiem i jego bliskimi oraz współpraca jako istotny czynnik powodzenia terapii

Moduł 4

Analiza przypadków i propozycje praktycznych rozwiązań młodzieżą – praktyczny warsztat

  • Omówimy konkretne studia przypadków, dzięki którym dowiesz się, jak krok po kroku przeanalizować objawy i cechy charakterystyczne pojawiające się u nastolatków borykających się z zaburzeniami osobowości.
  • W praktyczny sposób przedstawimy metody i techniki diagnostyczne oraz terapeutyczne skuteczne w pracy z młodzieżą
  • Opowiemy o prawdopodobnych efektach pracy terapeutycznej z nastolatkami przejawiającymi cechy zaburzeń osobowości

 

Opis przypadku 1

Rodzice 16-letniego Eryka zgłosili się o pomoc do psychologa w rozwiązaniu problemów ich syna. Chłopak często zmienia szkołę z powodu licznych bójek i aktów wandalizmu. Ma trudności w adaptowaniu się do grupy rówieśniczej i problemy z koncentracją. Eryk nie posiada przyjaciół, nie wykazuje zainteresowania nawiązywaniem z więzi z rówieśnikami. Wykazuje skłonność do ryzykownych zachowań, takich jak jazda samochodem bez prawa jazdy czy wtargnięcia na prywatne posesje.

 

Opis przypadku 2

Klaudia (14 lat) jest uczennicą ostatniej klasy szkoły podstawowej. W domu dziewczyna często kłóci się z matką i ojczymem, łatwo wpada w złość i podczas licznych sporów często grozi, że zrobi sobie krzywdę. Rodzina kilkukrotnie nakryła ją na dokonywaniu samookaleczeń. Dziewczyna od dwóch lat pali papierosy, pije alkohol w trakcie spotkań towarzyskich. Mimo młodego wieku Klaudia była już w klikumiesięcznych związkach, o których rozpad nastolatka obwinia swoich partnerów, często podkreśla, że czuje się przez nich porzucana, chociaż to ona inicjowała zakończenie relacji. 

Warsztaty poprowadzi
Marta Osińska-Białczyk
Marta Osińska-Białczyk

Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna z ośmioletnim doświadczeniem. Pracuje między innymi z osobami cierpiącymi z powodu lęku, zaburzeń nastroju, problemów w relacjach oraz przeżywającymi życiowe kryzysy, w tym związane z szeroko pojętą seksualnością. Pomaga również parom borykającym się z konfliktami i innymi trudnościami. W pracy korzysta z metod poznawczo-behawioralnych oraz Terapii Schematu. Jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Terapii Schematu (ISST) oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB). Współprowadzi pracownię psychologiczną na Służewiu.

Uwaga!

Szkolenie jest dostępne w 3 różnych wersjach:

  • wersja STANDARD – udział w szkoleniu na żywo
  • wersja PREMIUM – udział w szkoleniu na żywo + dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu
  • wersja SUPERPREMIUM – udział w szkoleniu na żywo + dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu + pakiet aż 4 artykułów dot. terapii zaburzeń osobowości u dzieci:
    • Praca z młodą osobą dokonującą samouszkodzeń – Karolina Pudełko
    • Zburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży – Ewelina Pakosz Szydłowska
    • Trudności w terapii narcystycznego pacjenta młodzieżowego. Możliwości rozumienia oraz wskazówki do pracy – Piotr Halkiewicz
    • Kształcenie inteligencji emocjonalnej dzieci w oparciu o ćwiczenia uważności – Eryk Ołtarzewski
Koszt uczestnictwa
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
WERSJA SUPERPREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu,
  • pakiet aż 4 artykułów dot. terapii zaburzeń osobowości u dzieci.
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy