Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator szkolenia:

                PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE      ;

 

Szkolenie online LIVE

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) w pracy z młodzieżą

Jak prowadzić skuteczny proces terapeutyczny i rozwijać sprawczość oraz zdolność radzenia sobie z wyzwaniami okresu dojrzewania

Głównym celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w techniki oraz narzędzia zaczerpnięte z TSR, które zwiększą skuteczność procesu terapeutycznego w pracy z młodzieżą zmagającą się wyzwaniami okresu dojrzewania i przejawiającą trudności w różnych obszarach życia – od problemów w relacjach, po zachowania buntownicze i autodestrukcyjne.

Na przykładzie konkretnych studiów przypadków przedstawimy sprawdzone rozwiązania terapeutyczne, które zmaksymalizują efekty prowadzonej terapii.

Weź udział w warsztacie, jeśli:
  • Chcesz poznać konkretne i uniwersalne narzędzia zaczerpnięte z TSR, dzięki którym wesprzesz swoich nastoletnich klientów w odnalezieniu optymalnych rozwiązań, także w obliczu trudności w obszarze relacji, samoakceptacji, zachowań autodestrukcyjnych i buntowniczych czy depresji,
  • Zależy Ci na nabyciu umiejętności prowadzenia interwencji pomocowych dla nastolatków będących w kryzysie, cierpiących z powodu lęku czy okaleczeń,
  • Na co dzień pracujesz z młodzieżą i chcesz wiedzieć jakie podejście terapeutyczne przyjąć, by otworzyć ich na zmianę dotychczasowego postępowania.
W trakcie warsztatów omówimy na przykładach:
  • Jak w praktyce zastosować zasadę „klient posiada wszystkie narzędzia do rozwiązania swojego problemu”, przyjąć w relacji z klientem postawę niewiedzy i jakie efekty można dzięki temu uzyskać?
  • W jaki sposób techniki TSR mogą pomóc w polepszeniu komunikacji z nastolatkiem i stworzeniu relacji zaufania?
  • Dlaczego Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) jest odpowiednia do pracy z każdym z członków rodziny: nastolatkiem oraz rodzicem – praktyczne zastosowanie zasady szacunku i poufności z klientami.
  • Jak model TSR definiuje pojęcia zmiany i zasobów oraz jak czerpiące z nich techniki mogą wesprzeć młodzież w poradzeniu sobie w sytuacji obniżonego nastroju, problemów rodzinnych, zachowań autodestrukcyjnych i ryzykownych?
  • W jaki sposób możemy odkryć motywację nastolatka do dokonania zmiany w swoim życiu oraz jak metody TSR „radzą sobie” z oporem klienta?
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1

Podstawowe założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach i ich zastosowanie w kontekście pracy z młodzieżą

  • Zasoby i komplementowanie – czym są zasoby, jak je dostrzegać i mówić o nich klientowi? Autokomplementowanie, komplementowanie pośrednie i bezpośrednie, czyli techniki stosowania komplementów.
  • Wyjątki – czy opisywany przez klienta sposób widzenia i doświadczania świata jest stały? Czy bywa inaczej? Jak wykorzystać potencjał sytuacji kiedy jest lepiej?
  • Preferowana przyszłość – czyli jak będzie wyglądało życie klienta, gdy już będzie tak jak pragnie? Jakie znaczenie i możliwości daje nam omówienie pożądanej przez klienta przyszłości? Techniki rozmawiania o preferowanej przyszłości.
  • Konstruktywizm – jak wykorzystać w terapii założenia konstruktywistyczne, według których każdy z nas doświadcza świata w swój indywidualny sposób? Jakie możliwości otwiera nam świadomość tego, że klient opowiadając o swoich przeżyciach nie mówi o tym jaka jest rzeczywistość, tylko o tym jak ją postrzega?
  • Postawa niewiedzenia – brak hipotez, założeń i odniesienia do wiedzy. Omówienie korzyści i możliwości wynikających z zainicjowanej przez Harlene Anderson postawy, która sprzyja ciekawości i otwartości na świat klienta.
  • Zakładanie pozytywnych intencji – co by było gdyby przyjąć, że działanie klienta, także takie na które reagujemy zaskoczeniem i zdziwieniem, ma w sobie pozytywną intencję oraz funkcję osiągnięcia pożądanej przez klienta zmiany?

Analiza przypadku:
Filip i Mama

Opis sesji, na której sprzyjamy ukazaniu już posiadanych zasobów oraz używanych strategii radzenia sobie.

Moduł 2

Wyzwania związane z nastoletnim klientem – niedobrowolność i metody reagowania

  • Omówienie kontekstu nastoletniego klienta – zrozumienie sytuacji młodego klienta jako klucz do skutecznej komunikacji i wsparcia. Jak analiza środowiska szkolnego, rodzinnego i wirtualnej rzeczywistości wpływa na proces terapeutyczny?
  • Specyfika i wyzwania związane z okresem adolescencji – labilność nastrojów, bunt, budowanie własnej tożsamości  - metody wsparcia nastolatka, w okresie kluczowych zmian i wewnętrznych dylematów.
  • Metody oddziaływań sprzyjające współpracy – omówienie działań sprzyjających budowaniu współpracy terapeutycznej z nastoletnim klientem i sposobów radzenia sobie z trudnościami w relacji terapeutycznej.

Analiza przypadku:
Marek i Rodzice

Opis sesji, podczas której przyglądamy się sposobom oddziaływania na sytuację niedobrowolności nastoletniego klienta.

Moduł 3

Rodzic jako zasób – działania wspierające użyteczną aktywność rodzica w zmaganiach nastolatka

  • Interakcyjność, cyrkularność, myślenie systemowe – wyzwania nastolatka, a rodzic. Jaką rolę i udział w doświadczeniach dziecka ma mama i tata? Co gdyby zgodnie z założeniami systemowymi postrzegać, że sytuacje w których uczestniczy nastolatek są współtworzone przez rodzica? Jak wykorzystać potencjał systemu do wspólnych dążeń do zmiany?
  • Kiedy i jak sprzyjać, by doświadczenia i pomysły rodzica były zasobem? Czy doświadczenia rodzica mogą być punktem odniesienia dla nastolatka? Omówienie sposobów na spożytkowanie strategii stosowanych przez rodziców, jako inspiracja dla nastolatka.
  • Perspektywa rodzica w dostrzeganiu zasobów dziecka – jakie pytania możemy zadawać rodzicowi, by zachęcać go do zauważenia starań i wysiłków swojego dziecka? Jak sprzyjać w rozmowie dostrzegania zasobów i stosowania komplementów przez rodzica?
  • Zadania jako forma wsparcia – w jaki sposób zachodzi zmiana między sesjami? Sposoby zapraszania nastolatka i rodzica do działania, które może pomóc osiągnąć poprawę. Omówienie przykładowych zadań.

Analiza przypadku:
Mateusz i Tata

Omówienie możliwych korzyści z obecności rodzica podczas sesji oraz sposobów na spożytkowanie ich udziału z użytecznością dla zmiany.

Moduł 4

Okaleczenia, lęk, obniżony nastrój – jakie sposoby pracy proponuje TSR?

  • Analiza symptomu – jak obserwacja symptomu i tego co przed nim, po nim i w trakcie, może być pomocna w uzyskaniu większego wpływu na radzenie sobie z nim.
  • Poszanowanie symptomu – jak rozumieć niechęć klienta do zmian w życiu i przekonanie o potrzebie utrzymanie obecnej sytuacji, sposobów radzenia sobie, które według klasyfikacji można by uznać jako destrukcyjne. Opis sposobów reagowania.
  • Rozumienie objawów jako strategie radzenia sobie – perspektywa skupienia się na tym, co chce osiągnąć klient, zamiast na tym, jakimi działaniami do tego dąży. Sposoby poszerzenia perspektywy możliwości rozmowy o sytuacji i większej otwartości na rozmowę na temat alternatywnych sposobów działania.
  • Poszukiwanie wyjątków – techniki rozmawiania o sytuacjach gdy klient radził sobie z podobnymi sytuacjami oraz sposoby na spożytkowanie tego w obecnej sytuacji.
  • Spożytkowanie idei preferowanej przyszłości – rola posiadania wizji przyszłości w sytuacji obniżonego nastroju. Jak o tym rozmawiać gdy klient doświadcza depresji?

Analiza przypadku:
Wiktoria

Opis przebiegu pracy terapeutycznej z klientką z diagnozą depresji.

Moduł 5

Podsumowanie szkolenia i sesja Q&A

  • Wnioski
  • Literatura
  • Założenia PSR
  • Co dalej…?
Szkolenie poprowadzi
Paweł Pryciuk
Paweł Pryciuk

Psycholog, certyfikowany terapeuta i trener Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Od kilkunastu lat zajmuje się pracą z młodzieżą i ich rodzinami, z doświadczeniami w pracy w systemie edukacji, interwencji kryzysowej oraz pomocy społecznej.

Koszt uczestnictwa
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy