Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator:

                PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE   

     

Szkolenie online na żywo

Terapia traumy złożonej (cPTSD) u dzieci i młodzieży – od diagnozy do skutecznej terapii

Specjalistyczne szkolenie przeznaczone dla psychologów i psychoterapeutów, które umożliwia poszerzenie oraz pogłębienie praktycznej wiedzy na temat diagnozy oraz terapii traumy relacyjnej u dzieci i młodzieży

Głównym celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do korzystania z metod i technik, które zwiększą skuteczność oddziaływań diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą zmagającymi się z traumą złożoną spowodowaną, m.in. zaniedbaniem emocjonalnym, doświadczeniem przemocy fizycznej i psychicznej, wykorzystaniem seksualnym czy w przypadku traumy rozwojowej. 

Na przykładzie konkretnych studiów przypadków przedstawimy kryteria skutecznej analizy sytuacji traumatycznych, z którymi zmaga się klient, oraz wskażemy dobre praktyki i metody skutecznej terapii psychotraumatologicznej.

Weź udział w warsztacie jeśli:
  • w Twoim gabinecie pojawiają się młodzi klienci z nietypowymi objawami, a Ty chcesz wiedzieć, jak przeprowadzić skuteczną i pomocną terapię psychotraumatologiczną,
  • chcesz poznać specyfikę i złożony charakter terapii psychotraumatologicznej oraz wyposażyć się w szereg wskazówek możliwych do wykorzystania od ręki w swoim gabinecie terapeutycznym,
  • chcesz otrzymać propozycje praktycznych rozwiązań terapeutycznych i poszerzyć swój profesjonalny warsztat o nowe metody i techniki pracy w kontekście specjalistycznej pomocy w terapii traumy dzieci i młodzieży.
W trakcie warsztatów omówimy i zobrazujemy na przykładach:
  • Jak rozpoznać, że określone objawy, które prezentuje klient, tj. depresja, myśli samobójcze, odrętwienie psychiczne, są wynikiem traumy – omówienie problemu i złożoności traumy na konkretnych przykładach, tj. nieświadomość przeżywanej traumy przez klienta lub wyparcie sytuacji traumatycznej oraz ich znaczenie dla procesu terapeutycznego,
  • Czym różni się trauma złożona od traumy prostej,
  • W jaki sposób efektywnie przeprowadzić pierwszą konsultację psychotraumatologiczną, by skutecznie ocenić stan emocjonalny klienta i stopień doświadczanej traumy,
  • Jakie kroki należy uwzględnić podczas określania strategii i planu pracy terapeutycznej z dziećmi oraz jak ułożyć współpracę, by zmaksymalizować efekty terapii – praktyczne wskazówki.
PROGRAM SZKOLENIA
Moduł 1

Diagnoza, rozpoznanie oraz różnicowanie traumy

  • W jaki sposób przeprowadzić kompleksowy i jakościowy proces diagnostyczny cPTSD? Omówienie kryteriów diagnostycznych zgodnych z klasyfikacją ICD-11 oraz zmian, które zaszły w kontekście wcześniejszej klasyfikacji ICD-10.
  • Jakie mechanizmy i stresory warunkują powstawanie traumy relacyjnej u dziecka, np. zaniedbanie emocjonalne, niestabilny system rodzinny, molestowanie seksualne, przemoc domowa – omówienie problemu na konkretnych przykładach.
  • Złożony zespół stresu pourazowego (cPTSD), trudności senne, zaburzenia somatyczne i fizjologiczne, drażliwość, zmienność nastroju, wycofanie społeczne, automatyczne działania, wzrost potraumatyczny – do jakiego rodzaju trwałych trudności związanych z codziennym funkcjonowaniem mogą przyczyniać się następstwa sytuacji traumatycznej oraz jakie znaczenie dla terapeuty ma ich występowanie, nasilenie i częstotliwość?
  • Jak rozpoznawać i różnicować objawy ostrej reakcji na stres (ASD), zespołu stresu pourazowego (PTSD) oraz złożonego PTSD (cPTSD)? Rozpoznanie istotnych różnic na przykładzie konkretnych przypadków.
Moduł 2

Proces terapeutyczny ukierunkowany na cel – metody pracy w terapii psychotraumatologicznej

  • Terapia TRE jako jedna z metod w terapii psychotraumatologicznej – jak pracować nad bezpiecznymi sposobami rozładowania stresu i napięcia nagromadzonego w organizmie młodego klienta? Przełożenie wiedzy teoretycznej na realia pracy gabinetowej.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w terapii traumy – dlaczego praca z traumą zaczyna od budowania zasobów i poczucia kontroli? Jak pomagać dziecku regulować emocje, odzyskiwać ciało, tworzyć bezpieczne relacje i dlaczego bez tych etapów trudno o trwałą zmianę?
  • Jak pracować nad straumatyzowaną opowieścią, która organizuje cały system? Wykorzystanie technik zaczerpniętych z terapii systemowej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki traumy.
  • Praca z dysocjacją i fragmentacją tożsamości – jak rozpoznawać objawy dysocjacyjne i wspierać proces integracji doświadczeń przy pomocy technik dostosowanych do wieku?
  • Praca z ciałem jako fundament powrotu do zintegrowania na poziomie układu nerwowego -jak wyrobić nowe wzorce reakcji na traumatyczne wspomnienia i wydarzenia? Techniki budowania poczucia stabilności i ugruntowania w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Moduł 3

CASE STUDIES

  • CASE STUDY 1

Pułapki w terapii psychotraumatologicznej – zbyt szybka eksploracja traumy u dziecka z doświadczeniem przemocy domowej. Wycofanie z kontaktu, konieczność zmiany strategii pracy.

  • CASE STUDY 2

Rozmowy o traumie – praca z nastolatką po doświadczeniu wykorzystania seksualnego. Rozpoznawanie gotowości do wejścia w temat trudnych przeżyć i przykład zastosowanych technik.

  • CASE STUDY 3

Budowanie bezpiecznego środowiska terapeutycznego w przypadku chronicznego zaniedbania emocjonalnego.

Moduł 4

Sesja pytań i odpowiedzi

Szkolenie poprowadzi:
prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik
prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik

Psycholożka, pedagożka. Pracuje zawodowo jako pracownik dydaktyczno-naukowy w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży), Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie oraz Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie. Prowadzi prywatną praktykę w nurcie terapii systemowej. Autorka wielu publikacji naukowych, monografii i artykułów w cenionych periodykach naukowych. Kierowniczka i członkini zespołów badawczych w Polsce i za granicą. Autorka programów szkoleniowych dla firm i koroporacji, ale również dla młodzieży oraz w obszarze edukacji. Provaiderka pracy z ciałem w obszarze pomocy w przezwyciężaniu przeżytej traumy i stresów życia codziennego metodą TRE®. W trakcie certyfikacji NARM oraz Pedagogiki traumy. Twórczyni narzędzi wspomagających proces terapeutyczny w zaburzeniach lękowych i atakach paniki „Lękless. Don’t Panic”.

Wybierz opcję szkolenia, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom!

Dostosuj sposób uczestnictwa w szkoleniu do swoich preferencji i celów zawodowych. Wybierz jedną z poniższych opcji:

  • STANDARDuczestnictwo na żywo
    Wybierz tę wersję, jeśli chcesz wziąć udział w szkoleniu na żywo i na bieżąco zadawać pytania oraz uczestniczyć w dyskusjach z prelegentem i innymi uczestnikami. Idealna opcja dla osób, które wolą bezpośredni kontakt z prowadzącym i interakcję w czasie rzeczywistym.
  • PREMIUMuczestnictwo na żywo + dostęp do nagrania przez 14 dni
    Wybierz tę wersję, jeśli chcesz mieć możliwość powrotu do materiałów po zakończeniu szkolenia. Oprócz uczestnictwa na żywo, otrzymasz dostęp do nagrania przez 14 dni, dzięki czemu możesz odświeżyć swoją wiedzę i spokojnie przejrzeć wszystkie omówione zagadnienia.
Koszt uczestnictwa

PRZEDSPRZEDAŻ!

Przy zgłoszeniu do 13 lipca 2025 r. - taniej o 200 zł netto!

Udział STANDARD

Online

26.09.2025

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
Udział PREMIUM

Online

26.09.2025

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy