Uwaga! Trwa sprzedaż! Sprawdź szczegóły >>

Organizator:

PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE           

Zaburzenia osobowości u dzieci i młodzieży – proces diagnostyczny i prowadzenie terapii

Praktyczne warsztaty oparte na konkretnych sytuacjach terapeutycznych z gabinetu psychologa i psychoterapeuty

Głównym celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy i umiejętności psychologów i psychoterapeutów w obszarze diagnozy i terapii zaburzeń osobowości wśród dzieci i nastolatków. Podpowiemy, na co zwrócić uwagę w pracy z małoletnim klientem, by odróżnić patologię osobowości od specyfiki okresu dojrzewania. Przedstawimy sprawdzone narzędzia i techniki terapeutyczne oraz na przykładzie opisów przypadków z pracy gabinetowej wskażemy konkretne rozwiązania maksymalizujące efektywność terapii.

Weź udział w szkoleniu, jeżeli:
  • chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób mechanizmy psychologiczne oraz czynniki genetyczne i środowiskowe wpływają na powstawanie u nastolatków konkretnych zaburzeń osobowości, takich jak borderline, czy paranoidalne lub antyspołeczne zaburzenia osobowości,
  • pragniesz udoskonalić swoje umiejętności w zakresie diagnozy różnicowej zaburzeń osobowości oraz zaburzeń zachowania i nastroju u młodzieży oraz nauczyć się rozpoznawać wczesne, jak i nieoczywiste objawy zaburzeń osobowości,
  • chcesz poznać skuteczne metody i narzędzia pracy w terapii zaburzeń osobowości, które będą dostosowane do potrzeb nastoletnich klientów.
W trakcie warsztatów omówimy i zobrazujemy na przykładach:
  • Jaką rolę w procesie powstawania zaburzeń osobowości odgrywają takie czynniki, jak: niskie kompetencje społeczne, wysoki poziom emocjonalności, zły stan zdrowia czy traumatyczne doświadczenia, jak np. przemoc czy niewłaściwe postawy rodzicielskie?
  • Na jakie symptomy warto zwrócić uwagę, dokonując diagnozy różnicowej zaburzeń osobowości u dziecka lub nastolatka? Przykłady pytań diagnostycznych, które warto zadać, by prawidłowo odróżnić zaburzenia osobowości od zaburzeń zachowania u młodych klientów
  • Jak na etapie diagnozy nie popaść w pułapkę błędnych przekonań i prawidłowo zidentyfikować konkretne zaburzenie osobowości – jakie podejście diagnostyczne przyjąć, by dostosować metody pracy do szczególnych potrzeb małoletniego klienta?
  • W jaki sposób wykorzystać w praktyce narzędzia, takie jak Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości (MMPI) i Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI), aby usprawnić prowadzony proces diagnostyczny?
  • Na jakie aspekty funkcjonowania dziecka czy nastolatka warto być uważnym, aby prawidłowo odróżnić wzorzec osobowości typu borderline od osobowości zależnej albo narcystyczne zaburzenia osobowości od histrionicznych?
  • Jak włączyć w proces diagnostyczny rodziców/opiekunów dziecka lub nastolatka, aby uzyskać jak najpełniejszy obraz funkcjonowania małoletniego klienta i dzięki temu postawić trafną diagnozę?
  • Jakie metody terapeutyczne są najskuteczniejsze w pracy z dzieckiem lub nastolatkiem ze skłonnościami do ryzykownych zachowań i agresji? Konkretne przykłady technik do wykorzystania w pracy gabinetowej
  • W jaki sposób skutecznie integrować ze sobą różne techniki i metody terapeutyczne, by zmaksymalizować efektywność terapii? Praktyczne wskazówki dostosowane do realiów pracy z nastoletnim klientem
  • Jak pracować z dziećmi i młodzieżą dokonującą samouszkodzeń i skłonną do zachowań samobójczych, szczególnie w przypadku pacjentów z zaburzeniami osobowości z pogranicza – jakie techniki stosować, aby pomóc młodej osobie dokonującej samouszkodzeń?
  • W jaki sposób wykorzystać trening umiejętności społecznych w pracy z dzieckiem lub nastolatkiem z objawami zaburzeń osobowości, aby pomóc mu w nauce regulacji emocji, modelowaniu adaptacyjnych zachowań, wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz uczeniu się zasad komunikacji?
Program warsztatów
Moduł 1

Mechanizmy powstawania zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży

  • Rola czynników środowiskowych, genetycznych i psychologicznych w powstawaniu zaburzeń osobowości – jakie mechanizmy warunkują kształtowanie się określonych typów wzorców zaburzeń?
  • W jaki sposób zaburzenia osobowości wpływają na funkcjonowanie psychospołeczne dzieci i nastolatków, budowanie przez nich relacji interpersonalnych, pojawianie się zachowań agresywnych i opozycyjno-buntowniczych? – obraz kliniczny zaburzeń osobowości u małoletnich klientów na podstawie studium przypadku wraz ze wskazówkami, jak nie popaść w pułapkę błędnych przekonań
  • Współwystępowanie zaburzeń osobowości z zaburzeniami lękowymi, depresyjnymi, odżywiania, snu oraz nastroju – przykłady z pracy terapeutycznej eksperta
  • Przy użyciu jakich metod rozpoznać wzorce osobowości i wyuczone strategie radzenia sobie charakterystyczne dla osobowości z pogranicza zaburzeń antyspołecznych, histrionicznych i narcystycznych? Na co szczególnie zwrócić uwagę przed rozpoczęciem terapii z młodą osobą? Praktyczne wskazówki poparte warsztatem pracy psychoterapeuty.
  • Jakie czynniki zwiększają ryzyko powstawania zaburzeń w rozwoju osobowości? Rola niskich kompetencji społecznych, wysokiego poziomu emocjonalności, złego stanu zdrowia oraz traumatycznych doświadczeń, takich jak przemoc czy niewłaściwe postawy rodzicielskie w kształtowaniu się zaburzeń osobowości
Moduł 2

Specyfika diagnozy zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży

  • Jak na podstawie informacji zebranych w wywiadzie diagnostycznym właściwie rozpoznać zaburzenia osobowości u nastolatka? Aktualne kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według ICD-11 oraz objaśnienie, na czym polegają kontrowersje wokół ich diagnozy
  • Dzięki wykorzystaniu jakich technik poprowadzić diagnozę dziecka lub nastolatka, by odróżnić zaburzenia zachowania czy zaburzenia nastroju od zaburzeń osobowości? – sprawdzona struktura rozmowy diagnostycznej oraz wykorzystanie w praktyce skutecznych narzędzi, takich jak: Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do SCID-5, Kwestionariusz Schematów Younga (YSQ), Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości (MMPI) czy Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI).
  • Symptomy, na które warto zwrócić uwagę prowadząc diagnozę różnicową zaburzeń osobowości u młodzieży – jak właściwie interpretować chwiejność nastroju i postaw, nawiązywanie „burzliwych” relacji i nadużywanie substancji psychoaktywnych w kontekście zaburzonych wzorców osobowości
  • Czy wczesne rozpoznanie zaburzeń osobowości może być stygmatyzujące dla młodego klienta? Objaśnienie mitów związanych z diagnozą zaburzeń osobowości wśród młodych osób oraz praktyczne wskazówki pomagające uporać się z błędnymi przekonaniami 
  • Jak poprowadzić rozmowę z rodzicami, by otrzymać dokładniejszy obraz kliniczny trudności, z jakimi zmaga się dziecko lub nastolatek? Przykładowe wypowiedzi i schematy rozmów omówione przez specjalistę
Moduł 3

Metody pracy terapeutycznej – narzędzia i techniki dostosowane do realiów gabinetu terapeutycznego

  • Jak pomóc młodemu klientowi w zwiększaniu świadomości swoich stanów emocjonalnych oraz zrozumieniu i przepracowaniu traumatycznych doświadczeń, które mają wpływ na powstawanie zaburzonych wzorców osobowości i nieadaptacyjnych strategii radzenia sobie
  • Praca z wyobrażeniami oraz inne skuteczne metody zmiany schematów w terapii w ujęciu systemowym – praktyczne wskazówki do wykorzystania w pracy gabinetowej z klientem
  • Jak wspierać małoletniego klienta z zaburzeniem osobowości typu borderline w zrozumieniu i zmodyfikowaniu mechanizmów, które rządzą jego sposobem myślenia i zachowaniem – jak pomóc mu ukoić ból, zidentyfikować niezaspokojone potrzeby, zadbać o ich uzupełnienie i nauczyć go regulacji emocji? Przykłady sprawdzonych technik i narzędzi zaczerpniętych z terapii schematów.
  • Jakie korzyści dla nastoletniego klienta niesie ze sobą nauka regulacji emocji, modelowanie adaptacyjnych zachowań, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz uczenie się zasad komunikacji – trening społeczny jako metoda maksymalizacji efektów procesu terapeutycznego
  • Rola rodziców, opiekunów i innych członków rodziny dziecka lub nastolatka w procesie leczenia zaburzeń osobowości – elementy teorii systemów w pracy z małoletnim klientem i jego bliskimi oraz współpraca jako istotny czynnik powodzenia terapii
Moduł 4

Analiza przypadków i propozycje praktycznych rozwiązań terapeutycznych w pracy młodzieżą – praktyczny warsztat

  • Omówimy konkretne studia przypadków, dzięki którym dowiesz się, jak krok po kroku przeanalizować objawy i cechy charakterystyczne pojawiające się u nastolatków borykających się z zaburzeniami osobowości.
  • W praktyczny sposób przedstawimy metody i techniki diagnostyczne oraz terapeutyczne skuteczne w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Opowiemy o prawdopodobnych efektach pracy terapeutycznej z dziećmi i nastolatkami przejawiającymi cechy zaburzeń osobowości
Prowadząca
Marta Osińska-Białczyk
Marta Osińska-Białczyk

Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna z ośmioletnim doświadczeniem. Pracuje między innymi z osobami cierpiącymi z powodu lęku, zaburzeń nastroju, problemów w relacjach oraz przeżywającymi życiowe kryzysy, w tym związane z szeroko pojętą seksualnością. Pomaga również parom borykającym się z konfliktami i innymi trudnościami. W pracy korzysta z metod poznawczo-behawioralnych oraz Terapii Schematu. Jest członkinią Międzynarodowego Stowarzyszenia Terapii Schematu (ISST) oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB). Współprowadzi pracownię psychologiczną na Służewiu.

Wybierz swoją wersję szkolenia!

Sam decydujesz, w jaki sposób chcesz uczestniczyć w szkoleniu, wybierając wersję, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom:

 

WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.

 

WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po jego zakończeniu.

 

WERSJA SUPERPREMIUM

Ta wersja zawiera:

Koszt uczestnictwa
WERSJA STANDARD

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
WERSJA PREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu.
WERSJA SUPERPREMIUM

Ta wersja zawiera:

  • gwarancję uczestnictwa w praktycznym szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego i cenionego specjalistę,
  • certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu,
  • dostęp do nagrania szkolenia przez 14 dni po zakończeniu,
  • dostęp lifetime do kursu "Dziecko w kryzysie psychicznym – terapia przy zaburzeniach lękowych".
Wybierz swoją wersję
 

Potrzebujesz informacji?
Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy